Informatie voor omwonenden
Op deze pagina vindt u informatie voor omwonenden van Businesspark Ter Borch: wat het besluit betekent, hoe de omgeving wordt betrokken en waar u terechtkunt met vragen.
De keuze voor Businesspark Ter Borch als opvanglocatie roept begrijpelijkerwijs vragen op bij omwonenden en ondernemers in de omgeving. Daarom vindt u op deze pagina de belangrijkste informatie over wat dit besluit betekent voor de leefomgeving, veiligheid, verkeer, voorzieningen en het verdere proces.
De gemeente vindt het belangrijk dat omwonenden goed geïnformeerd blijven en dat signalen en vragen serieus worden genomen. Daarom zijn er vaste aanspreekpunten, wordt informatie gedeeld via deze projectpagina en kunt u via het contactformulier vragen stellen of een gesprek aanvragen.
De bewonersbrief over het besluit is door de gemeente tijdig verzonden. De bezorging gebeurt door de postvervoerder, waardoor de bezorgdag per adres kan verschillen.
Onderstaande vragen en antwoorden helpen u om een duidelijk beeld te krijgen van wat er gaat gebeuren en hoe u betrokken blijft bij het proces.
Staat uw vraag er niet tussen of wilt u graag met ons in gesprek? Via het contactformulier kunt u uw vraag stellen of een persoonlijk gesprek aanvragen. De link vindt u hieronder.
Natuurlijk kunt u ook bellen met het algemene nummer van de gemeente: 0592 – 266 662.
De locatie is geselecteerd na een uitgebreid participatietraject en een onafhankelijk locatieonderzoek. Businesspark Ter Borch voldoet aan de criteria uit het Lokaal Vluchtelingenbeleid en is binnen een realistische termijn te realiseren.
Het terrein is rustig gelegen, goed bereikbaar en biedt voldoende ruimte voor een kleinschalige opvang van maximaal 150 bewoners.
De locatie ligt op een bedrijventerrein, waardoor de impact op woonwijken beperkt blijft. Er komt duidelijke routing voor verkeer, er is aanwezigheid van COA-medewerkers en een vast aanspreekpunt voor omwonenden.
Met de klankbordgroep blijven we in gesprek om mogelijke zorgen tijdig te bespreken.
De gemeente moet binnen de wettelijke en beleidsmatige kaders structurele opvang organiseren. Daarnaast hebben wij ons eigen Lokaal Vluchtelingenbeleid welke in 2025 is vastgesteld door de gemeenteraad. Nu het Locatie onderzoek is voltooid kan het college een locatie aanwijzen.
De locatiekeuze ligt vast. U kunt wel deelnemen aan de klankbordgroep en deze wordt meegenomen in de vervolgstappen van ontwerp, veiligheid en leefomgeving. Ook tijdens de vergunningprocedures bestaat de mogelijkheid om zienswijzen in te dienen.
De klankbordgroep bespreekt wat er speelt in de buurt, geeft advies over leefbaarheid en veiligheid en denkt mee over hoe het terrein eruit komt te zien. De gemeente neemt deze adviezen serieus en laat altijd weten wat ermee is gedaan. De gemeente beslist uiteindelijk wat er gebeurt.
We nemen iedere zorg serieus en zijn bereikbaar voor vragen of een persoonlijk gesprek. Daarnaast worden mogelijke zorgen ook besproken in de klankbordgroep en met het COA. Dit doen we gedurende de gehele looptijd van de opvanglocatie.
Via bewonersbrieven, deze projectpagina en de nieuwsbrief ‘Opvang’ houden we omwonenden en inwoners op de hoogte. Belangrijke mijlpalen worden altijd vooraf gecommuniceerd. De gemeente informeert omwonenden zo snel mogelijk na besluitvorming; bewonersbrieven worden direct verzonden, al kan de bezorgdag per adres verschillen.
Het COA werkt met huisregels, begeleiding en dagbesteding. Daarnaast is er regelmatig overleg tussen de gemeente en het COA.
Er komen duidelijke afspraken met politie en handhaving. Bij incidenten wordt direct opgeschaald en maatregelen genomen. Het COA is aanwezig met professionele medewerkers. Daarnaast is er regelmatig overleg tussen de gemeente en het COA.
Incidenten worden conform protocol gemeld, geregistreerd en besproken binnen de opvanglocatie. Wanneer er aanleiding toe is wordt het besproken in het overleg met de gemeente.
De opvanglocatie zorgt voor een beperkte verkeersstroom. Het gaat vooral om medewerkers, leveranciers en incidenteel vervoer van bewoners. Een verkeersanalyse brengt precies in kaart hoeveel bewegingen verwacht worden en welke routes logisch en veilig zijn. Tijdens het realisatieproces wordt hiernaar gekeken.
Ja. Tijdens de ontwerp- en vergunningsfase worden bedrijven expliciet betrokken om knelpunten te voorkomen.
Ja. Bij het ontwerp van het terrein wordt rekening gehouden met rust, zichtlijnen en gewenste afstand tot omliggende functies, waaronder het crematorium. Ook wordt gekeken naar verkeersbewegingen, parkeerdruk en de tijden waarop voorzieningen worden gebruikt. Bedrijven en het crematorium worden betrokken via het ondernemersoverleg.
Op de locatie worden maximaal 150 vluchtelingen opgevangen die wachten op behandeling van hun asielaanvraag of op doorstroom naar een gemeente. De samenstelling wordt afgestemd tussen COA en gemeente op basis van ruimte, voorzieningen en veiligheid.
Bewoners kunnen deelnemen aan activiteiten, taalonderwijs, vrijwilligerswerk en dagbesteding op en rond de locatie. Het COA zorgt voor begeleiding, structuur en zinvolle invulling van de dag. De ervaring leert dat een duidelijk programma bijdraagt aan rust en veiligheid op en rond de locatie. Eventuele aanwezige kinderen (4 t/m 16 jaar) zijn leerplichtig.
Daarover worden goede werkafspraken gemaakt.
- Taalschool Atalanta in Eelde verzorgt het taalonderwijs aan 4 t/m 12 jarigen.
- Internationale Schakelklassen (ISK) in Groningen of Assen worden ingezet voor jongeren.
- GGD Drenthe is betrokken bij preventieve zorg.
- Huisartsen in de regio verzorgen basiszorg, in afstemming met het COA.
Deze voorzieningen worden afgestemd op de verwachte instroom.
De opvanglocatie is bedoeld voor maximaal tien jaar. Dit staat in het Lokaal Vluchtelingenbeleid. Zo weten inwoners en bewoners waar ze aan toe zijn. De periode van tien jaar begint op het moment dat de eerste bewoner in de opvang komt te wonen en eindigt wanneer de laatste bewoner vertrekt.
Nee. Het beleid stelt een vaste bovengrens van tien jaar. Daarmee weten omwonenden vooraf precies hoe lang de locatie blijft bestaan.
Na het afronden van onderzoeken, ontwerp en vergunningen start de realisatie. De opening van de locatie wordt naar verwachting in 2027 voorzien, afhankelijk van onder andere de energieaansluiting en proceduretijd. Inwoners worden bij elke grote stap geïnformeerd.
We publiceren alle belangrijke documenten, onderzoeken en besluiten op deze projectpagina. Daarnaast organiseren we bijeenkomsten, sturen we bewonersbrieven, hebben we een nieuwbrief en wordt de klankbordgroep actief betrokken. Belangrijke wijzigingen of aandachtspunten worden altijd toegelicht.
De gemeente en het COA evalueren jaarlijks de leefbaarheid rond de locatie. De klankbordgroep speelt hierin een belangrijke rol. Eventuele knelpunten worden snel besproken en aangepakt. Zo houden we vinger aan de pols en kunnen we op tijd bijsturen.
Na dit besluit start de gemeente de tweede fase van het locatieonderzoek. In die fase worden locaties opnieuw bekeken die in de eerste ronde zijn afgevallen, omdat zij toen:
- niet op korte termijn realiseerbaar waren, of
- nog geen toestemming hadden van de eigenaar, of
- aanvullende informatie vereisten.
De gemeente benadert de eigenaren van deze locaties actief met de vraag of zij willen meewerken aan het vervolgonderzoek. Als een eigenaar toestemming geeft, kan de locatie worden meegenomen.
Tijdens het participatietraject zijn 104 locaties genoemd. Sweco onderzoekt deze locaties voor de gemeente. De locaties die op korte termijn het meest kansrijk zijn, staan op de huidige shortlist. Sweco heeft deze locaties extra onderzocht.
In het vervolgonderzoek bekijken we alle 104 locaties opnieuw. Sommige locaties zijn van andere eigenaren en niet door hen zelf aangedragen. Voor die plekken hebben we eerst toestemming nodig om ze mee te nemen in het onderzoek. Locaties waarvan de eigenaar geen toestemming geeft, vallen af.