Stempas aanvragen

Wanneer u gaat stemmen voor de Tweede Kamerverkiezingen heeft u een stempas nodig. Heeft u geen stempas gekregen, is uw stempas beschadigd of bent u hem kwijt? Dan kunt u hier een nieuwe stempas aanvragen. 

Let op: de stempas wordt in de week van 6 oktober in uw brievenbus bezorgd. U kunt daarom nu nog geen nieuwe aanvragen.

U vraagt een nieuwe stempas aan als: 

  • U geen stempas heeft ontvangen;
  • U uw stempas bent kwijtgeraakt;
  • Uw stempas beschadigd is.

U kunt dit op 3 manieren doen: 

1. Digitaal 

Wat moet u doen? 

  • Klik op de link om naar het digitale formulier te gaan.
  • Log in met uw DigiD.
  • Vul het formulier in. 

Uiterlijk 24 oktober 2025 moet uw aanvraag bij ons binnen zijn. 

2. Per post 

Heeft u geen DigiD of wilt u liever per post een nieuwe stempas aanvragen? Dat kan. Vul het onderstaande formulier in (deze is beschikbaar vanaf 11 oktober 2025). 

Stuur de volgende stukken naar ons op:  

  • Het ingevulde formulier;
  • Kopie van uw paspoort, rijbewijs of ID-kaart. Deze moet nog geldig zijn.
  • Ons adres is: Postbus 5, 9480 AA Vries voor Team Verkiezingen. 

Uiterlijk 24 oktober 2025 moet uw aanvraag bij ons binnen zijn.  

3. Persoonlijk, in het gemeentehuis 

U kunt ook persoonlijk in het gemeentehuis langskomen om een nieuwe stempas aan te vragen. Goed om te weten: 

  • Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken.
  • U kunt langskomen van 11 oktober tot en met 28 oktober 2025 12.00 uur.
  • U kunt alleen voor uzelf een nieuwe stempas aanvragen.
  • Vergeet niet uw geldige paspoort, rijbewijs of ID-kaart mee te nemen.

U krijgt de stempas van de gemeente waar u op 15 september staat ingeschreven. 

Verhuist u na 15 september? Dan stemt u nog in uw oude gemeente. Wilt u liever stemmen in uw nieuwe gemeente? Vraag dan een kiezerspas aan bij uw oude gemeente. Lees hier meer informatie over het aanvragen van een kiezerspas.