Locatieonderzoek AZC

De gemeente Tynaarlo onderzoekt samen met bureau Sweco en met inbreng van inwoners welke locaties geschikt zijn voor de opvang van asielzoekers.

November 2025: College wijst Businesspark Ter Borch aan als opvanglocatie

Op 25 november 2025 heeft het college van burgemeester en wethouders officieel besloten om Businesspark Ter Borch aan te wijzen als nieuwe opvanglocatie voor maximaal 150 vluchtelingen. Met dit besluit start de gemeente, samen met het COA, met de voorbereiding van de realisatie. Deze fase richt zich onder meer op het uitwerken van het ontwerp, het regelen van de benodigde vergunningen en het zorgvuldig informeren van omwonenden en betrokkenen.

De uitgangspunten uit het Lokaal Vluchtelingenbeleid blijven daarbij leidend: kwalitatief goede opvang, duidelijke communicatie en aandacht voor de omgeving. Zodra er meer bekend is over planning en uitvoering, worden inwoners opnieuw geïnformeerd.

Locatieonderzoek: afrondende fase

Sinds juni 2025 heeft bureau Sweco namens de gemeente Tynaarlo onderzocht welke locaties geschikt zouden kunnen zijn voor de opvang van asielzoekers. Daarbij is waardevolle inbreng opgehaald van inwoners en zijn alle aangedragen locaties zorgvuldig en gelijkwaardig beoordeeld.

Het onderzoek loopt nu op zijn einde. De gemeente rondt de laatste stappen af en bereidt een besluit voor. Zodra dit besluit is genomen, worden omwonenden en inwoners tijdig en zorgvuldig geïnformeerd.

September 2025: Gemeenteraad bijgepraat over locatieonderzoek asielzoekerscentra

Op woensdag 10 september is de gemeenteraad van Tynaarlo bijgepraat over het locatieonderzoek naar geschikte plekken voor asielzoekerscentra (azc’s) in onze gemeente. Het onderzoek wordt uitgevoerd door bureau Sweco, dat de mogelijkheden in kaart brengt namens de gemeente.

Inbreng van inwoners

Tijdens de zomer konden inwoners meedenken over mogelijke locaties. Tijdens verschillende bijeenkomsten werden kaarten gebruikt waarop bezoekers zelf suggesties konden aandragen voor geschikte plekken. Deze input is meegenomen in het onderzoek. Bepaalde gebieden vielen bij voorbaat af, bijvoorbeeld natuurgebieden, locaties met archeologische waarde of plekken te dicht bij een eerdere opvanglocatie.

Een projectleider van Sweco lichtte de resultaten toe: “Er zijn 104 locaties aangedragen, waarvan 36 bestaande panden en de rest onbebouwde percelen. Deze worden nu verder beoordeeld op basis van de gestelde criteria.”

Belangrijke voorwaarden zijn dat een locatie binnen een jaar beschikbaar moet zijn en dat mensen er op een comfortabele en humane manier kunnen verblijven.

Hoe gaat het nu verder?

Alle locaties worden beoordeeld op verschillende factoren, zoals ruimte, bereikbaarheid, kosten en omgeving. Elke factor krijgt een beoordeling van zeer negatief tot zeer positief. Sweco kent zelf geen weging toe aan deze factoren — dat is aan de gemeenteraad.

Uiteindelijk wordt er een shortlist opgesteld van de meest kansrijke locaties. Deze lijst wordt aan de raad voorgelegd, die beslist waar de opvangcentra daadwerkelijk komen. Volgens het vastgestelde beleid komen er in Tynaarlo minimaal drie en maximaal vijf azc’s, met plek voor in totaal tussen de 250 en 500 mensen (streefgetal: 350).

Participatie en transparantie

Een belangrijk uitgangspunt bij dit onderzoek is dat inwoners kunnen meedenken en meedoen. De gemeente kijkt positief terug op de participatie: “We kregen terug dat mensen blij waren dat ze hun mening konden geven voordat er beslissingen zijn genomen. Ze konden zorgen delen en ook reflecteren op eerdere projecten. Dat leverde waardevolle gesprekken op.”

De gemeente blijft de inwoners en de gemeenteraad de komende tijd stap voor stap informeren over de voortgang van het onderzoek.

Sweco gestart met onderzoek naar voorgestelde opvanglocaties

In juni gingen we in gesprek met inwoners over mogelijke opvanglocaties voor vluchtelingen in onze gemeente.

Verspreid over drie dagen organiseerden we zes bijeenkomsten – telkens één in de middag en één in de avond – in de dorpskernen Eelde, Vries en Zuidlaren. Deze spreiding in tijdstippen was bewust gekozen, zodat zoveel mogelijk mensen de kans kregen om erbij te zijn. De opkomst was hoog en de betrokkenheid groot: inwoners deelden hun ideeën, zorgen en suggesties in grote getale. Daar kijken we als gemeente met veel waardering op terug.

De input uit deze gesprekken vormt een belangrijke basis voor het vervolg. Inmiddels is onderzoeksbureau Sweco – een onafhankelijke partij – gestart met het verkennen van de voorgestelde locaties. Zij brengen onder andere in kaart of gronden en gebouwen beschikbaar zijn en of er mogelijke belemmeringen zijn, zoals milieuregels, het bestemmingsplan of de ligging binnen een beschermd dorpsgezicht.

Dit proces vraagt om zorgvuldigheid. Op woensdag 10 september 2025 presenteert Sweco tijdens een openbare raadsbijeenkomst de gevolgde werkwijze en de tussenstand van het onderzoek. Belangrijk om te weten: er zijn dan nog géén definitieve locaties aangewezen. De bijeenkomst is bedoeld om inzicht te geven in het proces dat – op advies van de gemeenteraad – is gestart. Ook presenteren we dan het vervolgproces.

Als gemeente streven we naar goede, toekomstbestendige opvang voor asielzoekers, bij voorkeur voor een periode van vijf tot tien jaar. Tegelijkertijd moet de gekozen locatie uiterlijk binnen een jaar beschikbaar zijn. Het onderzoek van Sweco helpt ons om deze voorwaarden helder in beeld te krijgen.

Ook in de zomerperiode werken we door, zodat we in september verdere richting kunnen geven aan passende opvang in onze gemeente.

Mei 2025: Meedenken over opvanglocaties

Wilt u meedenken over opvanglocaties voor asielzoekers in onze gemeente? Dat kan tijdens de werksessie in Eelde-Paterswolde of Zuidlaren. 

Tijdens deze bijeenkomst kunt u aangeven wat volgens u een goede locatie is voor de opvang van asielzoekers in de gemeente Tynaarlo.

Werksessies:

Maandag 23 juni 2025 Eelde-Paterswolde, Herberg van Hilbrantsz, Hoofdweg 90 Eelde of
donderdag 26 juni 2025 Zuidlaren, Brinkhotel Zuidlaren Brink O.Z. 6 Zuidlaren

U kunt dan kiezen uit:

  • middag inloopbijeenkomst tussen 16.00 – 18.00 uur of
  • avond inloopbijeenkomst tussen 19.00 – 21.00 uur

U kunt tussen de genoemde tijden gewoon binnenlopen. Wel vooraf aanmelden s.v.p. voor één van de bijeenkomsten. Aanmelden kan tot en met de dag voor de bijeenkomst.

Het is mogelijk dat meer mensen zich aanmelden, dan we in de zaal mogen toelaten. Als dat gebeurt, ontvangt u per e-mail bericht en nodigen we u uit voor een extra bijeenkomst.

Niet naar een werksessie, maar wel op de hoogte blijven?

Meld u dan aan voor de digitale nieuwsbrief ‘Opvang in de gemeente Tynaarlo’. Aanmelden kan via de website tynaarlo.nl en zoek vervolgens naar ‘Nieuwsbrieven’. Kies daarna voor de nieuwsbrief ‘Opvang in de gemeente Tynaarlo’ (en eventueel andere nieuwsbrieven).

Wáár opvanglocaties komen in onze gemeente is nog onbekend. Nu het Lokaal Vluchtelingenbeleid is vastgesteld gaan we met onze inwoners in gesprek over plekken die geschikt zijn voor opvang locaties voor vluchtelingen. Eind 2025 bespreekt het college van b&w waar werkelijk een opvang locatie kan komen. 

 

Nee. Het totale aantal opvangplaatsen in de gemeente blijft verspreid over meerdere locaties. Zo wordt de opvang zo evenwichtig mogelijk verdeeld over alle delen van de gemeente. In het beleid is een maximum van 150 opvangplekken per locatie vastgesteld.

Minimaal drie en maximaal vijf locaties. Deze plekken worden voor minstens vijf jaar en maximaal tien jaar gebruikt. Dit kan betekenen dat er over een periode van 10 jaar drie, maar bijvoorbeeld ook zeven locaties gebruikt zouden kunnen worden die elkaar opvolgen of afwisselen. Dit is afhankelijk van de beschikbaarheid en capaciteit van locaties.

We gaan uit van -uiteindelijk- drie tot vijf locaties tegelijkertijd, verspreid over de gemeente en maximaal 500 opvangplaatsen in totaal, oftewel van gemiddeld maximaal 100 tot 150 opvangplaatsen per locatie.

Dit biedt voor de omgeving de garantie dat een opvang er nooit langer dan 10 jaar zal zitten. De ondergrens van 5 jaar voorkomt dat de gemeente voortdurend op zoek moet naar geschikte locaties en asielzoekers voortdurend moeten verhuizen. 

In april 2025 stelde de gemeenteraad van Tynaarlo het Lokaal Vluchtelingenbeleid vast.
Sindsdien werkt de gemeente stap voor stap aan het vinden en ontwikkelen van geschikte opvanglocaties, in samenwerking met inwoners en organisaties.

Tijdens inloopbijeenkomsten kunnen inwoners aangeven welke plekken zij geschikt vinden voor opvang. Op basis van die gesprekken maakt het college van burgemeester en wethouders een selectie van locaties die verder worden onderzocht en ontwikkeld.

De komende jaren zullen meerdere opvanglocaties worden geopend. Zodra een locatie is geselecteerd voor ontwikkeling, wordt dit besluit openbaar gemaakt. Zo kunt u zien of één van de gekozen locaties bij u in de buurt ligt.

Bent u omwonende van een geselecteerde locatie? Dan wordt u daar altijd actief over geïnformeerd en uitgenodigd voor een inloopbijeenkomst. 

Als een stuk grond of een pand past binnen het Lokaal Vluchtelingenbeleid en voldoet aan de zoekcriteria, kan het college van burgemeester en wethouders besluiten om deze locatie te gebruiken voor opvang. Direct omwonenden worden hierover geïnformeerd.

Na het besluit om een opvanglocatie te realiseren, start de gemeente de daarvoor benodigde ruimtelijke procedures.
U kunt vervolgens reageren op de bijbehorende omgevingsvergunningen en/of ontheffingen. Dit verloopt via de reguliere bezwaar- en beroepsprocedure.
Meer informatie hierover vindt u op de pagina Rechtsbescherming op onze website. 

Omwonenden worden voordat we van start gaan met de realisatie uitgenodigd voor een inloopbijeenkomst. Hier kunnen geïnteresseerde omwonenden zich aanmelden voor deelname aan een klankbordgroep. 

Deze klankbordgroep denkt mee over de voorwaarden waarbinnen de opvang gerealiseerd gaat worden en praat mee over het locatie-ontwerp en de exploitatieafspraken. 

Exploitatieafspraken zijn afspraken over het gebruik en het uitbaten van de locatie. Deze afspraken hebben niet te maken met het ontwerp van de locatie, maar wel met zaken zoals betrokkenheid van omwonenden bij de locatie na opening en veiligheid.

De gemeenteraad van Tynaarlo stelde april 2025 het Lokaal Vluchtelingenbeleid stelde vast. 
Een extern bureau kreeg daarna de opdracht alle beschikbare gronden en panden in beeld te brengen.

De zoekopdracht (samengevat)

De locatie:

  • is minimaal vijf jaar beschikbaar en dat is schriftelijk bevestigd door de eigenaar;
  • is per direct of uiterlijk over één jaar beschikbaar;
  • voldoet aan de minimale eisen voor bewoning of kan dat gaan doen vóór opening;
  • ligt in of binnen 500 meter afstand van bestaand stedelijk gebied (doorgaans aangeduid als de bebouwde komgrens);
  • ligt binnen een straal van 2 kilometer van ten minste een bushalte en een huisarts, tenzij er op de locatie zelf zorgfaciliteiten komen;
  • ligt binnen een straal van 10 kilometer van een leslocatie voor vluchtelingen in de basisschoolleeftijd;
  • is ten minste de laatste vier jaar niet gebruikt als locatie voor opvang van vluchtelingen;
  • ligt niet binnen een straal van 500 meter van een plek waar zich de afgelopen vier jaar al een andere opvanglocatie heeft bevonden.

 Het overzicht met locaties dat hiermee ontstaat wordt aangevuld met de volgende openbare informatie:

  • afstanden tot stedelijk gebied -doorgaans bebouwde komgrens-, supermarkt, bushalte, leslocaties en huisarts;
  • afstanden tot (andere) instanties en voorzieningen op het gebied van zorg, welzijn, sport, onderwijs, andere opvanglocaties, bedrijvigheid, etc;
  • of de locatie in gemeentelijk eigendom is;
  • hoeveel opvangplekken er gerealiseerd kunnen worden;
  • wat de maximale periode is dat de locatie beschikbaar is;
  • welke ruimtelijke procedures er nodig zijn om de locatie te mogen gebruiken;
  • welke investeringen er nodig zijn om deze locatie te kunnen gebruiken;
  • welke faciliteiten er mogelijk zijn op en om deze locatie.

Meer informatie vindt u in het Lokaal Vluchtelingenbeleid 2025

Op dit moment wordt de inventarisatie van mogelijke opvanglocaties nog niet openbaar gemaakt.

De gegevens maken onderdeel uit van een lopend onderzoek dat ter voorbereiding dient van besluitvorming door het college van burgemeester en wethouders. Vervroegde openbaarmaking kan het zorgvuldige verloop van dit proces beïnvloeden.

Daarnaast bevat de inventarisatie kadastrale informatie die indirect herleidbaar kan zijn tot natuurlijke personen.
Het verstrekken van dergelijke gegevens zonder toestemming zou in strijd kunnen zijn met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Zodra het onderzoek en de bijbehorende zienswijzeprocedure zijn afgerond, zal de inventarisatie actief openbaar worden gemaakt, met uitzondering van persoonsgegevens van betrokkenen die bezwaar hebben tegen openbaarmaking.

Ja. Dat kan altijd. U kunt zich melden bij de behandelend ambtenaar. Dat kan door het sturen van een email naar opvang@tynaarlo.nl, of door telefonisch contact op te nemen via het algemeen telefoonnummer 0592 - 26 66 62.

Ja. De locaties die de komende jaren nodig zijn maken we in één keer bekend. We gaan hier zo open en transparant mogelijk mee om.

Voor de selectie gebruiken we de selectiecriteria die ook in het Lokaal Vluchtelingenbeleid zijn vastgesteld. Deze criteria zijn niet zwart-wit, maar bedoeld om af te wegen en tot een beargumenteerde keuze te komen. Die criteria luiden, samengevat, als volgt. 

B&W houden ten minste rekening met:

  • een gezamenlijke opvangcapaciteit van maximaal 350 plaatsen;
  • voldoende spreiding over de drie grootste kernen Eelde-Paterswolde, Zuidlaren en Vries;
  • andere voorzieningen in de omgeving die invloed hebben op de buurt, zoals psychische zorg, verslavingszorg, scholen, sportvelden, bedrijven en opvang voor andere doelgroepen. Dit om een onredelijke stapeling van overlastgevende zaken voorkomen. Denk hierbij aan verkeersdrukte, parkeerdruk, geluid en gevoelens van onveiligheid;
  • aanwezigheid of bereikbaarheid van voorzieningen zoals een supermarkt en mogelijkheden voor werk;
  • sociaal-economische kenmerken van de buurt.

Nee, met het Lokaal Vluchtelingenbeleid wordt die bevoegdheid aan het college van B&W gegeven.

Nee. Om de werkdruk te spreiden, worden de opvanglocaties niet allemaal tegelijk gerealiseerd. Dat gebeurt opeenvolgend.

We maken na vaststelling van het Lokaal Vluchtelingenbeleid in één keer een zo volledig mogelijke inventarisatie van waaruit we de eerste AZC-locaties kiezen die we nodig hebben.

Mochten de omstandigheden voorafgaand aan het opstarten van de komst van bijvoorbeeld de tweede locatie daar aanleiding toe geven, dan werken we onze inventarisatie bij en beoordeelt het college of er aanleiding is om een andere keuze te maken.

Later in de tijd geldt dat als de opvang op een locatie afloopt en een nieuwe plek gezocht moet worden, wij de inventarisatie een jaar voor die tijd actualiseren.

Gemeente Tynaarlo zocht eerder ook naar mogelijke opvanglocaties. Er is hierdoor al best wat kennis in huis. Maar de keuzes voor toekomstige opvanglocaties worden gebaseerd op een nieuwe inventarisatie van geschikte en beschikbare locaties zoals dat beschreven is in het Lokaal Vluchtelingenbeleid. 

We maken na vaststelling van het Lokaal Vluchtelingenbeleid in één keer een zo volledig mogelijke inventarisatie van waaruit we de eerste AZC-locaties kiezen die we nodig hebben.
Mochten de omstandigheden voorafgaand aan het opstarten van de komst van bijvoorbeeld de tweede locatie daar aanleiding toe geven, dan werken we onze inventarisatie bij en beoordeelt het college of er aanleiding is om een andere keuze te maken.


Later in de tijd geldt dat als de opvang op een locatie afloopt en een nieuwe plek gezocht moet worden, wij de inventarisatie een jaar voor die tijd actualiseren.

Nee, dat kan niet. Het college van burgemeester en wethouders kiest de locaties op basis van een inventarisatie die wordt uitgevoerd door een extern bureau volgens het vastgestelde Lokaal Vluchtelingenbeleid.

Dit beleid is opgesteld in nauwe samenwerking met inwoners, belangenbehartigers, organisaties en de gemeenteraad.