Coalitieakkoord ‘Samen thuis in Tynaarlo’ gepresenteerd bij Plaats de Wereld in Vries
Vanmiddag is bij Plaats de Wereld in Vries het nieuwe coalitieakkoord voor de gemeente Tynaarlo gepresenteerd. Het akkoord heeft als titel ‘Samen thuis in Tynaarlo’ en vormt de basis voor de bestuursperiode 2026-2030.
Tijdens de bijeenkomst werd het akkoord toegelicht, ondertekend door de fractievoorzitters van de coalitiepartijen en werden de beoogde wethouders voorgesteld.
De bijeenkomst begon met een toelichting van formateur Ard van der Tuuk. Hij sprak van een goede basis om samen verder te gaan en bedankte alle partijen voor hun open en constructieve houding. Ook benadrukte hij nogmaals hoe prachtig de gemeente Tynaarlo is. Volgens Van der Tuuk was tijdens het formatieproces duidelijk zichtbaar dat iedereen aan tafel een hart heeft voor Tynaarlo en iets wil bereiken voor de samenleving. Daarbij blijft het volgens hem belangrijk om de dialoog te blijven zoeken.
“Na de verkiezing sla je samen een nieuwe weg in. Dat vraagt tijd en ruimte. Ik heb gezien dat deze partijen hierin het beste voor hebben met de gemeente Tynaarlo”, aldus Van der Tuuk.
Daarna presenteerde Herman van Os, fractievoorzitter van D66, het coalitieakkoord. Hij gaf aan dat het akkoord richting geeft voor de komende jaren en voortbouwt op de koers die al is ingezet. Tegelijkertijd wordt gekeken waar meer mogelijk is en waar verdere uitwerking nodig is.
“Dit akkoord geeft richting en biedt ruimte voor samenwerking en verdere uitwerking. De opgaven voor de gemeente Tynaarlo zijn complex en vragen om duidelijke keuzes, realisme en uitvoering die werkt. We nemen verantwoordelijkheid voor de komende vier jaar en blijven het gesprek zoeken met de raad, inwoners en samenleving.”
In het akkoord ligt de nadruk onder meer op wonen, jeugdhulp, cultuurhuizen, financiële verantwoordelijkheid en een open bestuursstijl. De coalitie wil lopende projecten verder brengen, investeren in de belangrijkste gemeentelijke taken en samen met inwoners en maatschappelijke partners werken aan de toekomst van Tynaarlo.
Na de toelichting werd het coalitieakkoord ondertekend door de fractievoorzitters van de coalitiepartijen. Aansluitend presenteerden de coalitiepartijen de beoogde wethouders voor de periode 2026-2030. Dit zijn:
- Tom Rustebiel namens D66
- Hans Kuipers namens GroenLinks
- Jelbrich Peters namens PvdA
- Henk Middendorp namens CDA
De ChristenUnie ondersteunt het coalitieakkoord als coalitiepartij, maar levert zelf geen wethouder.
Volgende week dinsdag worden de beoogde wethouders officieel geïnstalleerd. De dag daarna hebben zij hun eerste collegevergadering in deze samenstelling.