Plan: | Gebruikswijziging voormalig MMC Donderen |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | projectbesluit |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1730.Abmmcdonderen-0301 |
In de verschillende units van het munitiecomplex aan de Norgerweg te Donderen worden diverse activiteiten ontplooit. Ten behoeve van de ruimtelijke onderbouwing dient bepaald te worden hoe veel extra, nieuw, verkeer deze ontwikkeling genereert.
Beschrijving
Het voormalig munitiecomplex wordt gebruikt door zorgboerderij Peest en theaterorganisatie PeerGrouP. De zorgboerderij Peest heeft circa 18 cliënten die deels meedoen aan dagactiviteiten. Een deel van die dagactiviteiten wordt uitgevoerd op het terrein van het voormalig munitiecomplex. Hier hebben zij theater-, schilder- en muziekactiviteiten, maar er is ook een timmerwerkplaats, kruidentuin etc. De PeerGrouP begeleidt een deel van deze cliënten bij hun activiteiten en voert hier zelf ook activiteiten uit. Deze activiteiten kunnen bezoekers trekken, zowel voor de cliënten van zorgboerderij Peest als voor de PeerGrouP. Daarnaast zijn er nog een aantal ruimtes die door derden ingevuld worden, zoals de Historische vereniging van Norg. In paragraaf 3.2 is een overzicht opgenomen met de functies van de ruimten zoals nu bekend, de codes corresponderen met de nummering/benaming van de gebouwen.
In totaal zijn er circa 25 ruimtes die gebruikt kunnen worden, waaronder een tweetal als kantine en een vijftal als opslagruimte en/of archief.
Hieronder enkele kenmerken van beide gebruikersgroepen:
Verkeersprognose
Normaliter wordt de verkeersprognose bepaald op basis van kentallen van de CROW. Bovengenoemde activiteiten vallen hier echter niet onder. Het complex is al (deels) in gebruik door de geplande ontwikkeling. Het huidig gebruik is dan mede een uitgangspunt voor de verkeersprognose. De verkeersprognose wordt op een pragmatische wijze benaderd op basis van huidig gebruik, kennis, ervaring en waar mogelijk ondersteund met algemene informatie uit de genoemde kentallen van de CROW.
Ten behoeve van de verkeersproductie wordt uitgegaan van een worst-case scenario met een hoog autogebruik van de gebruikers en bezoekers. Hierdoor zal het werkelijke gebruik in de praktijk veelal lager uitvallen dan hier verondersteld.
Parkeerbehoefte
Gesteld wordt dat de medewerkers van de PeerGrouP met eigen vervoer komen en dat geldt ook voor de gasten, dat resulteert in een parkeerbehoefte van 5 + 3 = 8 parkeerplaatsen.
De cliënten en begeleiders van zorgboerderij Peest zullen waarschijnlijk gebracht worden met busjes, dit betreft in het eindplaatje maximaal 3 busjes. Indien de cliënten meerijden met eigen vervoer van de begeleiders zijn dat 6 voertuigen. Uitgaande van dit laatste zijn er 6 parkeerplaatsen nodig.
Voor de bezoekers wordt uitgegaan van een gemiddelde autobezetting van 1,5 persoon per auto. Bij 15 bezoekers per dag gaat het dan om 10 auto's.
Op basis van bovenstaande is de benodigde parkeercapaciteit 8 + 6 + 10 = 24 parkeerplaatsen. Dit is aan de hoge kant omdat waarschijnlijk een deel van het personeel van de PeerGrouP en de bezoekers ook met de (brom)fiets zal komen en misschien deels met het openbaar vervoer. Een gangbare verdeling is 80% auto, 15% (brom)fiets en 5% openbaar vervoer. Dit zou resulteren in circa 19 parkeerplaatsen, voor de verkeersprognose gaan we echter uit van 24 parkeerplaatsen.
Naast genoemde 24 parkeerplaatsen zijn er maximaal acht maal per jaar evenementen met circa 50 bezoekers. Voor musea en evenementen wordt veelal uitgegaan van een gemiddelde autobezetting van respectievelijk 2 en 2,5. Bij maximaal autogebruik resulteert dat in circa 25 auto's en dus evenveel parkeerplaatsen. Omdat deze bezoekers veelal van verder weg komen wordt het aandeel fiets en openbaar vervoer minimaal verondersteld.
Vraag is of al deze parkeerplaatsen gefaciliteerd moeten worden voor 8 evenementen per jaar. Indien circa 10 extra parkeerplaatsen aanwezig zijn, is er restcapaciteit om pieken in de dagelijkse bedrijfsvoering op te vangen en mogelijk ook zo de kleine evenementen te faciliteren. Tijdens de grotere evenementen dient dan in de directe omgeving op het terrein een plaatsje gevonden te worden.
Het MMC heeft momenteel de beschikking over een parkeerplaats voor 8 auto's bij de hoofdingang. Daarnaast biedt het terrein ruim voldoende mogelijkheid om de parkeerbehoefte op te vangen. Hiermee voorziet het plan in voldoende parkeervoorzieningen. Daarnaast is ten zuidwesten van het plangebied een openbare parkeerplaats van Staatsbosbeheer aanwezig, deze kan mogelijk tijdens evenementen gebruikt worden.
Verkeersproductie
Op een reguliere werkdag komen er maximaal circa 24 auto's, dit resulteert in circa 60 autobewegingen. Dit is inclusief personen die bijvoorbeeld voor de lunch naar huis en terug rijden. Daarnaast zal er wekelijks 1 of 2 maal een leverancier komen.
De totale verkeersproductie op een normale werkdag bedraagt dan 62 voertuigbewegingen. De verkeersintensiteit op de N858 tussen Norg en Donderen bedraagt volgens een rapport van de gemeente Noordenveld (Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan, 2006) 4.000 motorvoertuigen per etmaal in 2020, ten opzichte van 3200 in 2004. De weg is ingericht als Gebiedsontsluitingsweg met 80 km/h. Genoemde verkeerstoename heeft een verwaarloosbaar effect op de verkeersafwikkeling van de N858.
Tijdens evenementen komen hier nog circa 50 autobewegingen bij, op deze dagen gaat het dan totaal om circa 112 autobewegingen. Ook hiervan is het effect verwaarloosbaar, bovendien treedt dit maximaal 8 maal per jaar op.
Conclusie
Het plangebied biedt voldoende mogelijkheid om in de parkeerbehoefte te voorzien. Daarnaast zorgt de ontwikkeling voor een verwaarloosbare toename aan verkeer. Hiermee is de ontwikkeling passend in zijn omgeving.