Veel gestelde vragen afvalzameling 2019


Met ingang van 1 januari 2019 verandert de afvalinzameling in de gemeente Tynaarlo. Onderstaand een overzicht van de meest gestelde vragen en antwoorden. Kies hieronder welke situatie voor geldt.

De kosten voor de afvalinzameling worden in uw nota afvalstoffenheffing verwerkt. Met ingang van 1 januari 2019 werken de gemeenten Tynaarlo, Aa en Hunze, en Assen samen op het gebied van belastingen. Het team Belastingen van de drie gemeenten werkt vanuit Gieten (Aa en Hunze). Kijk voor meer informatie op de gezamenlijke website.

Liever telefonisch contact? Dan kunt u bellen naar 088 – 123 0900.

Wat verandert er voor mij bij de afvalinzameling?

  • U krijgt er een extra container bij: de PMD container. Dit is de grijze container met oranje deksel. Deze container is bedoeld voor verpakkingsmateriaal (plastic, blik en drankkartons).
  • Uw afval wordt ingezameld door een nieuwe afvalinzamelaar: SUEZ.
  • Mogelijk verandert voor u ook de inzameldag van uw afval. Kijk hiervoor op de afvalkalender op www.mijnafvalwijzer.nl of op de Afvalwijzer App.
  • De tarieven voor het inzamelen van afval zijn per 1-1-2019 gewijzigd.  

De grijze (restafval) en groene (GFT) container die u al in gebruik had, blijft u ook in het nieuwe kalenderjaar gebruiken.


Welk afval mag in de PMD container?

De PMD container is bedoeld voor verpakkingsmateriaal. Daaronder wordt verstaan: plastic, blik en drankenkartons. Wilt u in deze container plastic containerzakken gebruiken? Gebruik dan doorzichtige containerzakken.

Let op: uw PMD container wordt niet geleegd wanneer er ander afval in zit. Op het deksel van uw PMD container zit een sticker waarop staat wat voor afval er in mag. Hier wordt op gecontroleerd.
Op www.doemeemetpmd.nl vindt u meer informatie.


Wanneer krijg ik mijn PMD container?

Alle inwoners van de gemeente Tynaarlo krijgen uiterlijk 15 december 2018 hun PMD-container. Over het precieze moment van levering bent u per brief geïnformeerd. De PMD container is 240 liter. Een ander formaat aanvragen, is niet mogelijk.

Hebt u 17 december nog geen PMD container? Dan kun u dit doorgeven via het gratis telefoonnummer 0800 – 020 1044 (op werkdagen tussen 8.30 – 17.00 uur)

Wilt u geen PMD container? In de brief die in november aan u verstuurd is, staat uitgelegd hoe u een PMD container kunt weigeren. PMD afval kan ook op de gemeentewerf worden ingeleverd.


Wanneer worden mijn containers geleegd?

Een overzicht van de inzameldagen voor uw adres vindt u op de afvalkalender op www.mijnafvalwijzer.nl of op de Afvalwijzer App.


Waar en hoe zet ik mijn containers aan de weg?

De vuilniswagens waarmee vanaf 2019 het afval wordt opgehaald, hebben grijparmen waarmee ze de containers optillen en legen. Het is daarom belangrijk dat u uw containers op de goede manier aan de weg zet: met de wielen van de straat af.

De inhoud van de container mag maximaal 70 kilo zijn. Is de container zwaarder, dan kan de grijparm deze niet tillen. Zet de container op de daarvoor aangewezen dag vóór 7.30 uur aan de straat.

Het kan zijn dat u uw container, nadat de nieuwe inzamelaar voor het eerst geweest is, op een andere plek terugvindt. Bijvoorbeeld aan de andere kant van de weg. Dát is de plek waarop u de container in het vervolg moet neerzetten.


Wat betaal ik voor mijn afval?

De kosten voor het afval bestaan vanaf 2019 uit de volgende delen:

  • Het vastrecht (vast deel).
  • Kilo tarief restafval (variabel deel).
  • Ledigingstarief restafval (variabel deel)

Het vastrecht in 2019 kost € 110. U krijgt komend jaar € 32 korting hierop, waardoor het uiteindelijk bedrag voor het vastrecht in 2019 op € 78 uitkomt.
Voor het aanbieden van de grijze container (restafval) betaalt u vanaf 2019:

  1. Per keer dat u de container aan de weg zet € 3,00 (ledigingstarief) en
  2. € 0,18 per kilo restafval

De kosten van het grofvuil bij de milieustraat zijn in 2019 € 0,14 per kilo met een minimum van € 2,80 per aanbieding.

Voor het aanbieden van papier, plastic, metaal, tuinafval, kca, glas, kleding, ijzer en wit- en bruingoed bij de milieustraat worden geen kosten in rekening gebracht.


Betaal ik ook voor het legen van de GFT en PMD container?

Nee, het legen van de GFT container (groente, fruit en tuinafval) of de PMD container (plastic, blik en drankenkartons) is gratis. Hiervoor worden geen kosten in rekening gebracht.


Wanneer ontvang ik de nota’s en betaal ik mijn afval?

De laatste afvalnota van 2018 (over de maanden oktober, november en december) ontvangt u eind januari 2019. Dit bedrag wordt in twee termijnen in de maanden februari en maart 2019 geïncasseerd.

In januari 2019 ontvangt u ook de aanslag afvalstoffenheffing (vastrecht) van € 78,00. Deze aanslag ontvangt u tegelijkertijd met de overige gemeentelijke heffingen (WOZ, OZB en rioolheffing). De aanslag wordt, wanneer u dit hebt aangegeven, in tien termijnen geïncasseerd.

In 2019 ontvangt u geen nota voor het aanbieden van de grijze container (restafval) en het brengen van grofvuil naar de milieustraat. Deze nota ontvangt u in februari 2020.

Samengevat
In 2019 betaalt u:

  • De afvalnota van het laatste kwartaal 2018
  • De aanslag afvalstoffenheffing 2019 van € 78,00 (vastrecht)

In 2020 betaalt u:

  • Vastrecht afvalstoffenheffing 2020
  • Afrekening van het ledigingstarief restafval 2019
  • Afrekening van het kilotarief restafval 2019
  • Afrekening brengen grofvuil bij de milieustraat over 2019

Wanneer u in 2019 (opnieuw) een milieupas hebt aangevraagd, betaalt u deze ook in 2020.


Kan ik in 2019 al inzien hoeveel afval ik heb aangeboden?

We streven ernaar dat u per 1 februari 2019 het aantal aangeleverde kilo’s afval via de Afvalwijzer App kunt bekijken. Mocht de app dan nog niet beschikbaar zijn, dan wordt het aangeleverde afval per kwartaal op een andere manier beschikbaar gesteld.

 

Wat verandert er voor mij bij de afvalinzameling?

  • U krijgt er een extra container bij: de PMD container. Dit is de grijze container met oranje deksel. Deze container is bedoeld voor verpakkingsmateriaal (plastic, blik en drankkartons).
  • Uw afval wordt ingezameld door een nieuwe afvalinzamelaar: SUEZ.
  • Mogelijk verandert voor u ook de inzameldag van uw afval. Kijk hiervoor op de afvalkalender op www.mijnafvalwijzer.nl of op de Afvalwijzer App.
  • De tarieven voor het inzamelen van afval zijn per 1-1-2019 gewijzigd.  

De 1000 liter rolcontainer die u al in gebruik had, blijft u ook in het nieuwe kalenderjaar gebruiken.


Welk afval mag in de PMD container?

De PMD container is bedoeld voor verpakkingsmateriaal. Daaronder wordt verstaan: plastic, blik en drankenkartons. Wilt u in deze container plastic containerzakken gebruiken? Gebruik dan doorzichtige containerzakken.

Let op: uw PMD container wordt niet geleegd wanneer er ander afval in zit. Op het deksel van uw PMD container zit een sticker waarop staat wat voor afval er in mag. Hier wordt op gecontroleerd. Op www.doemeemetpmd.nl vindt u meer informatie.


Wanneer krijg ik mijn PMD container?

Alle inwoners van de gemeente Tynaarlo krijgen uiterlijk 15 december 2018 hun PMD container. Over het precieze moment van levering bent u per brief geïnformeerd. De PMD container is 240 liter. Een ander formaat aanvragen, is niet mogelijk.

Hebt u 17 december nog geen PMD container? Dan kun u dit doorgeven via het gratis telefoonnummer 0800 – 020 1044 (op werkdagen tussen 8.30 – 17.00 uur)

Wilt u geen PMD container? In de brief die in november aan u verstuurd is, staat uitgelegd hoe u een PMD container kunt weigeren. PMD afval kan ook op de gemeentewerf worden ingeleverd.


Wanneer wordt mijn PMD container geleegd?

Een overzicht van de inzameldagen voor uw adres vindt u op de afvalkalender op www.mijnafvalwijzer.nl of op de Afvalwijzer App.


Waar en hoe zet ik mijn container aan de weg?

De vuilniswagens waarmee vanaf 2019 het afval wordt opgehaald, hebben grijparmen waarmee ze de containers optillen en legen. Het is daarom belangrijk dat u uw PMD container op de goede manier aan de weg zet: met de wielen van de straat af.

De inhoud van de container mag maximaal 70 kilo zijn. Is de container zwaarder, dan kan de grijparm deze niet tillen. Zet de container op de daarvoor aangewezen dag vóór 7.30 uur aan de straat.

Het kan zijn dat u uw container, nadat de nieuwe inzamelaar voor het eerst geweest is, op een andere plek terugvindt. Bijvoorbeeld aan de andere kant van de weg. Dát is de plek waarop u de container in het vervolg moet neerzetten.


Wat betaal ik voor mijn afval?

De kosten voor het afval bestaan vanaf 2019 uit de volgende delen:

  • Het vastrecht (vast deel).
  • Kilo tarief afval (variabel deel).

Het vastrecht in 2019 kost € 110. U krijgt komend jaar € 32 korting hierop, waardoor het uiteindelijk bedrag voor het vastrecht in 2019 op € 78,= uitkomt.

Voor het weggooien van afval in de 1000 liter rolcontainer betaalt u vanaf 2019 € 0,18 per kilo afval

De kosten van het grofvuil bij de milieustraat zijn in 2019 € 0,14 per kilo met een minimum van € 2,80 per aanbieding.

Voor het aanbieden van papier, plastic, metaal, tuinafval, kca, glas, kleding, ijzer en wit- en bruingoed bij de milieustraat worden geen kosten in rekening gebracht.


Betaal ik ook voor het legen de PMD container?

Nee, het legen van de PMD container (plastic, blik en drankenkartons) is gratis. Hiervoor worden geen kosten in rekening gebracht.


Wanneer ontvang ik de nota’s en betaal ik mijn afval?

De laatste afvalnota van 2018 (over de maanden oktober, november en december) ontvangt u eind januari 2019. Dit bedrag wordt in twee termijnen in de maanden februari en maart 2019 geïncasseerd.
In januari 2019 ontvangt u ook de aanslag afvalstoffenheffing (vastrecht) van € 78,00. Deze aanslag ontvangt u tegelijkertijd met de overige gemeentelijke heffingen (WOZ, OZB en rioolheffing). De aanslag wordt, wanneer u dit hebt aangegeven, in tien termijnen geïncasseerd.
In 2019 ontvangt u geen nota voor het weggooien van afval in de 1000 liter rolcontainer en het brengen van grofvuil naar de milieustraat. Deze nota ontvangt u in februari 2020.

Samengevat
In 2019 betaalt u:

  • De afvalnota van het laatste kwartaal 2018
  • De aanslag afvalstoffenheffing 2019 van € 78,00 (vastrecht)

In 2020 betaalt u:

  • Vastrecht afvalstoffenheffing 2020
  • Afrekening van het kilotarief afval 2019
  • Afrekening brengen grofvuil bij de milieustraat over 2019

Wanneer u in 2019 (opnieuw) een milieupas hebt aangevraagd, betaalt u deze ook in 2020.


Kan ik in 2019 al inzien hoeveel afval ik heb aangeboden?

We streven ernaar dat u per 1 februari 2019 het aantal aangeleverde kilo’s afval via de Afvalwijzer App kunt bekijken. Mocht de app dan nog niet beschikbaar zijn, dan wordt het aangeleverde afval per kwartaal op een andere manier beschikbaar gesteld.

Wat verandert er voor mij bij de afvalinzameling?

  • U krijgt er een container bij: de PMD container. Dit is de grijze container met oranje deksel. Deze container is bedoeld voor verpakkingsmateriaal (plastic, blik en drankkartons).
  • Uw afval wordt ingezameld door een nieuwe afvalinzamelaar: SUEZ.
  • Mogelijk verandert voor u ook de inzameldag van uw afval. Kijk hiervoor op de afvalkalender op www.mijnafvalwijzer.nl of op de Afvalwijzer App.
  • De tarieven voor het inzamelen van afval zijn per 1-1-2019 gewijzigd.  

De ondergrondse verzamelcontainer blijft u ook in het nieuwe kalenderjaar gebruiken.


Welk afval mag in de PMD container?

De PMD container is bedoeld voor verpakkingsmateriaal. Daaronder wordt verstaan: plastic, blik en drankenkartons. Wilt u in deze container plastic containerzakken gebruiken? Gebruik dan doorzichtige containerzakken.

Let op: uw PMD container wordt niet geleegd wanneer er ander afval in zit. Op het deksel van uw PMD container zit een sticker waarop staat wat voor afval er in mag. Hier wordt op gecontroleerd. Op www.doemeemetpmd.nl vindt u meer informatie.


Wanneer krijg ik mijn PMD container?

Alle inwoners van de gemeente Tynaarlo krijgen uiterlijk 15 december 2018 hun PMD-container. Over het precieze moment van levering bent u per brief geïnformeerd. De PMD container is 240 liter. Een ander formaat aanvragen, is niet mogelijk.

Hebt u 17 december nog geen PMD container? Dan kun u dit doorgeven via het gratis telefoonnummer 0800 – 020 1044 (op werkdagen tussen 8.30 – 17.00 uur)

Wilt u geen PMD container? In de brief die in november aan u verstuurd is, staat uitgelegd hoe u een PMD container kunt weigeren. PMD afval kan ook op de gemeentewerf worden ingeleverd.


Wanneer wordt mijn PMD container geleegd?

Een overzicht van de inzameldagen voor uw adres vindt u op de afvalkalender op www.mijnafvalwijzer.nl of op de Afvalwijzer App.


Waar en hoe zet ik mijn container aan de weg?

De vuilniswagens waarmee vanaf 2019 het afval wordt opgehaald, hebben grijparmen waarmee ze de containers optillen en legen. Het is daarom belangrijk dat u uw PMD container op de goede manier aan de weg zet: met de wielen van de straat af.

De inhoud van de container mag maximaal 70 kilo zijn. Is de container zwaarder, dan kan de grijparm deze niet tillen. Zet de container op de daarvoor aangewezen dag vóór 7.30 uur aan de straat.

Het kan zijn dat u uw container, nadat de nieuwe inzamelaar voor het eerst geweest is, op een andere plek terugvindt. Bijvoorbeeld aan de andere kant van de weg. Dát is de plek waarop u de container in het vervolg moet neerzetten.


Wat betaal ik voor mijn afval?

De kosten voor het afval bestaan vanaf 2019 uit de volgende delen:

  • Het vastrecht (vast deel).
  • Het inworptarief (variabel deel)

Het vastrecht in 2019 kost € 110. U krijgt komend jaar € 32 korting hierop, waardoor het uiteindelijk bedrag voor het vastrecht in 2019 op € 78 uitkomt.
Voor het weggooien van afval in de ondergrondse container betaalt u vanaf 2019:

  1. Per kleine inworp: € 0,54
  2. Per grote inworp: € 1,08

De kosten van het grofvuil bij de milieustraat zijn in 2019 €0,14 per kilo met een minimum van €2,80 per aanbieding. Voor het aanbieden van papier, plastic, metaal, tuinafval, kca, glas, kleding, ijzer en wit- en bruingoed bij de milieustraat worden geen kosten in rekening gebracht.


Betaal ik ook voor het legen van de PMD container?

Nee, het legen van de PMD container (plastic, blik en drankenkartons) is gratis. Hiervoor worden geen kosten in rekening gebracht.


Wanneer ontvang ik de nota’s en betaal ik mijn afval?

De laatste afvalnota van 2018 (over de maanden oktober, november en december) ontvangt u eind januari 2019. Dit bedrag wordt in twee termijnen in de maanden februari en maart 2019 geïncasseerd.

In januari 2019 ontvangt u ook de aanslag afvalstoffenheffing (vastrecht) van € 78,00. Deze aanslag ontvangt u tegelijkertijd met de overige gemeentelijke heffingen (WOZ, OZB en rioolheffing). De aanslag wordt, wanneer u dit hebt aangegeven, in tien termijnen geïncasseerd.

In 2019 ontvangt u geen nota voor het weggooien van afval in de ondergrondse container en het brengen van grofvuil naar de milieustraat. Deze nota ontvangt u in februari 2020.

Samengevat

In 2019 betaalt u:

  • De afvalnota van het laatste kwartaal 2018
  • De aanslag afvalstoffenheffing 2019 van € 78,00 (vastrecht)

In 2020 betaalt u:

  • Vastrecht afvalstoffenheffing 2020
  • Afrekening van het weggooien van afval in de ondergrondse container in 2019
  • Afrekening brengen grofvuil bij de milieustraat over 2019

Wanneer u in 2019 (opnieuw) een milieupas hebt aangevraagd, betaalt u deze ook in 2020.


Kan ik in 2019 al inzien hoeveel afval ik heb aangeboden?

We streven ernaar dat u per 1 februari 2019 het aantal aangeleverde kilo’s afval via de Afvalwijzer App kunt bekijken. Mocht de app dan nog niet beschikbaar zijn, dan wordt het aangeleverde afval per kwartaal op een andere manier beschikbaar gesteld.

Wat betaal ik voor mijn afval?

Met ingang van 2019 betaalt u een vast bedrag voor de inzameling (vastrecht) en daarbovenop een tarief per keer dat u afval in de ondergrondse container weggooit.

De afvalstoffenheffing die u betaalt, is vanaf 2019 als volgt opgebouwd:

Soort kosten Wat houdt dat in Tarief
Vastrecht Vaste kosten in 2019 € 78,00
Inworptarief restafval Kleine inworp € 0,54
  Grote inworp € 1,08

De kosten van het grofvuil bij de milieustraat zijn in 2019 € 0,14 per kilo met een minimum van € 2,80 per aanbieding.

Voor het aanbieden van papier, plastic, metaal, tuinafval, kca, glas, kleding, ijzer en wit-en bruingoed bij de milieustraat worden geen kosten in rekening gebracht.


Wanneer moet ik betalen?

De laatste afvalnota van 2018 (over de maanden oktober, november en december) ontvangt u eind januari 2019. Dit bedrag wordt in twee termijnen in de maanden februari en maart 2019 geïncasseerd.
In januari 2019 ontvangt u ook de aanslag afvalstoffenheffing (vastrecht) van € 78,00. Deze aanslag ontvangt u tegelijkertijd met de overige gemeentelijke heffingen (WOZ, OZB en rioolheffing). De aanslag wordt, wanneer u dit hebt aangegeven, in tien termijnen geïncasseerd.
In 2019 ontvangt u geen nota voor het aanbieden van afval in de ondergrondse container en het brengen van grofvuil naar de milieustraat. Deze nota ontvangt u in februari 2020.

Samengevat

In 2019 betaalt u:

  • De afvalnota van het laatste kwartaal 2018
  • De aanslag afvalstoffenheffing 2019 van € 78,00 (vastrecht)

Het vastrecht in 2019 kost in totaal € 110. U krijgt komend jaar € 32 korting hierop, waardoor het uiteindelijk bedrag voor het vastrecht in 2019 op € 78 uitkomt.

In 2020 betaalt u:

  • Vastrecht afvalstoffenheffing 2020
  • Afrekening voor het weggooien van afval in de ondergrondse container in 2019
  • Afrekening brengen grofvuil bij de milieustraat over 2019

Wanneer u in 2019 (opnieuw) een milieupas hebt aangevraagd, betaalt u deze ook in 2020.


Inzicht in aangeleverde kilo’s afval

We streven ernaar dat u per 1 februari 2019 het aantal aangeleverde kilo’s afval via de Afvalwijzer App kunt bekijken. Mocht de app dan nog niet beschikbaar zijn, dan wordt het aangeleverde afval per kwartaal op een andere manier  beschikbaar gesteld.

Wat betaal ik voor mijn afval?

Met ingang van 2019 betaalt u bij gebruik van de ondergrondse afvalcontainer een vast bedrag voor de inzameling (vastrecht) per kwartaal en daarbovenop een tarief per keer dat u afval in de ondergrondse container weggooit.

Het reinigingsrecht dat u betaalt, is vanaf 2019 als volgt opgebouwd:

Soort kosten Wat houdt dat in Tarief
Vastrecht Vaste kosten per kwartaal in 2019 € 19,50
Inworptarief afval Kleine inworp € 0,54
  Grote inworp € 1,08

De kosten van het grofvuil bij de milieustraat zijn in 2019 € 0,14 per kilo met een minimum van € 2,80 per aanbieding.

 

Voor het aanbieden van papier, plastic, metaal, tuinafval, kca, glas, kleding, ijzer en wit-en bruingoed bij de milieustraat worden geen kosten in rekening gebracht.


Wanneer betaal ik voor mijn afval?

De kosten voor het vastrecht en het inworptarief voor het afval worden, mits u in die periode gebruik maakt van de ondergrondse afvalcontainer, per kwartaal bij u in rekening gebracht.