Paspoort of ID-kaart laten bezorgen


Per 1 januari 2019 kunnen wij uw paspoort of ID-kaart thuis laten bezorgen. Dit kan op elke locatie in Nederland, met uitzondering van de Waddeneilanden. U hoeft dan alleen maar voor het aanvragen van uw nieuwe document naar het gemeentehuis.

Bij de aanvraag van uw paspoort of identiteitskaart aan de balie in het gemeentehuis kunt u aangeven dat u het wilt laten bezorgen. Dat kan vanaf een week na de aanvraag. 

Zelf het bezorgmoment kiezen

U kunt uw paspoort of ID-kaart laten bezorgen van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 22.00 uur en op zaterdag tussen 08.00 en 18.00 uur. U heeft keuze uit 4 uurs (overlappende) tijdvakken waarbinnen bezorgd wordt.

Persoonlijk in ontvangst nemen

Let op: u moet zelf aanwezig zijn om uw paspoort of ID-kaart in ontvangst te nemen. Een reisdocument wordt alleen afgegeven aan de persoon voor wie het bestemd is. Dit geldt ook voor baby's en kinderen. Voor kinderen onder de 12 jaar moet daar een volwassene bij aanwezig zijn. U zet uw handtekening (op een tablet) voor ontvangst van het document.

Uw oude paspoort of ID-kaart

Heeft u nog een oud paspoort of een oude ID-kaart in uw bezit? Dan neemt de bezorger van Dynasure dit in en vernietigt deze. Ter plekke wordt uw document dan ongeldig gemaakt met 3 ponsgaten. Wilt u het document houden? Geef dit aan bij de bezorger. De bezorger vraagt hier niet zelf naar.

Kosten

De bezorging kost € 9,95. Dat betaalt u tijdens de aanvraag, bij ons aan de balie. U betaalt per document, ook als er meer documenten op hetzelfde adres moeten worden bezorgd.

Rijbewijzen worden niet bezorgd

U kunt uw rijbewijs bij ons niet laten bezorgen. Er zullen gemeenten zijn waar dit wél kan, maar dat heeft te maken met oude afspraken tussen die gemeenten en de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) of het ministerie. Het is niet meer mogelijk om daar als gemeente op aan te sluiten. De RDW doet momenteel onderzoek naar hoe bezorging van rijbewijzen voor iedereen mogelijk gemaakt kan worden.

  1. Na de aanvraag van uw paspoort of ID-kaart in het gemeentehuis, ontvangt u van de bezorgdienst Dynasure per e-mail een bevestiging van uw keuze voor bezorging. 
  2. Wanneer uw paspoort of ID-kaart klaar is stelt dit bedrijf u per e-mail op de hoogte en krijgt u een link naar hun website om een afspraak te plannen voor de bezorging.
  3. U maakt zelf een afspraak, waarin u kiest uit overlappende tijdsvakken van 4 uur.
  4. Vervolgens ontvangt u op de dag van bezorging een email met het verwachte tijdstip van bezorging, waarin het tijdsvak is teruggebracht naar 2 uur.
  5. Ten slotte ontvangt u 30 tot 60 minuten voor bezorging een sms met de exacte bezorgtijd.

Geen e-mailadres?

Ook dan kunt u gebruik maken van de bezorgdienst. In dat geval neemt Dynasure telefonisch contact met u op om een afspraak in te plannen. U ontvangt 30 tot 60 minuten voor de bezorging telefonisch bericht met de exacte bezorgtijd.

Meer informatie

Meer informatie en een stappenplan vindt u op de website van Dynasure.

De gemeente heeft met de bezorgdienst Dynasure een contract afgesloten om reisdocumenten te laten bezorgen. Dynasure is een gespecialiseerd bedrijf in het bezorgen van waardedocumenten.

Op het moment van bezorging controleert de bezorger van Dynasure uw identiteit. Dit doet hij door middel van een vergelijking van uw pasfoto en uw persoonsgegevens in uw nieuwe en oude reisdocument(en).

Uw nieuwe reisdocument zit verpakt in een verzegelde envelop.

De bezorger van Dynasure kan zich identificeren met een badge. De bezorger draagt herkenbare Dynasure/Dynalogic-kleding in de kleuren rood en geel.

Via MyDynasure kunt u de bezorger real-time volgen. Ook vindt u hier de foto en persoonsgegevens van de bezorger die het document aan u zal overhandigen.

In de volgende gevallen is het niet mogelijk om uw paspoort of ID-kaart te laten bezorgen:

  • bij een spoedaanvraag;
  • als uw adresgegevens in onderzoek staan;
  • als u een briefadres heeft;
  • als u het document wilt laten bezorgen op de Waddeneilanden;
  • als u na de aanvraag op het gemeentehuis toch nog besluit dat u het document wilt laten bezorgen;
  • als er een oud, nog geldig, document moet worden ingeleverd op het moment van de bezorging, maar u dit oude document niet (meer) bij de hand heeft.

Meer informatie

  1. Ga direct naar de meest-gestelde vragen en antwoorden op de website van Dynasure