Paspoort


Een paspoort vraagt u persoonlijk aan in het gemeentehuis. U kunt hiervoor op onze website een afspraak maken. Na vijf werkdagen kunt u uw paspoort ophalen bij de servicebalie van het gemeentehuis. Een paspoort voor volwassenen is 10 jaar geldig. Een paspoort voor jongeren tot 18 jaar 5 jaar.

  • U moet alle reisdocumenten die in uw bezit zijn meenemen. Heeft u naast uw paspoort ook een identiteitskaart of tweede paspoort? Dan dient u die bij de aanvraag mee te nemen. Dit geldt ook als de documenten al verlopen zijn.
  • Eén recente, goedgelijkende pasfoto die voldoet aan de eisen. Op de website van de Rijksoverheid 'Eisen aan de pasfoto voor paspoort of ID-kaart' kunt u vinden aan welke eisen uw pasfoto moet voldoen. Het advies is om een foto te laten maken bij een vakfotograaf.
  • Geld om de kosten van het paspoort te betalen (u kunt bij ons pinnen).

Soort paspoort Bedrag
Paspoort € 65,30
Paspoort voor kinderen tot 18 jaar € 52,00
Paspoort (tweede) € 65,30
Vluchtelingenpaspoort € 52,00
Vreemdelingenpaspoort (spoedprocedure niet mogelijk) € 65,30
Zakenpaspoort € 65,30
Spoedprocedure kost extra € 47,55
Handtekening legaliseren € 12,50

 

Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag van hun paspoort. Is uw kind jonger dan 18 jaar? En heeft het twee ouders/gezaghouders? Dan moeten die beiden persoonlijk aan de balie komen en schriftelijke toestemming geven.

Is het voor u als ouder/gezaghouder niet mogelijk om bij de aanvraag persoonlijk aanwezig te zijn? Dan kunt u toestemming geven door uw handtekening op het ‘toestemmingsformulier’ persoonlijk te laten legaliseren bij een gemeente. Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is.

Indien u uw handtekening wilt legaliseren moet u persoonlijk langskomen aan de balie van het gemeentehuis. Hiervoor moet u een afspraak maken. Naar de afspraak neemt u een geldig identiteitsbewijs en het te legaliseren document mee. U ondertekent het document of formulier waar de ambtenaar van de gemeente bij staat. De ambtenaar vergelijkt die handtekening met de handtekening op uw identiteitsbewijs.

Indien u in het buitenland woont, kunt u hiervoor terecht bij een ambassade en/of consulaat.

U dient het toestemmingsformulier met gelegaliseerde handtekening bij de aanvraag te overleggen, samen met een goed leesbare kopie van een geldig identiteitsbewijs.

Sommige landen eisen een verklaring waaruit blijkt dat de meereizende volwassene ook daadwerkelijk de ouder is of het gezag heeft. Informeer hiernaar bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming of u een dergelijke verklaring nodig heeft.

Meer informatie over het reizen met minderjarige kinderen kunt u vinden op de website van de Rijksoverheid "Reizen met kinderen". Op deze website vindt u ook het formulier voor de toestemming die u kunt geven zodat een minderjarige mag reizen met een aangewezen persoon. Dit formulier is te verkrijgen in het Nederlands en in het Engels.

Heeft u een bijzonder paspoort nodig? Neem dan contact op voor meer informatie of kijk op de website van de Rijksoverheid "Welke soorten reisdocumenten zijn er?". Bijzondere paspoorten zijn:

  • Zakenpaspoort, met meer ruimte voor douanestempels en visa.
  • Vluchtelingenpaspoort, als u een verblijfsvergunning heeft voor bepaalde tijd.
  • Vreemdelingenpaspoort, als u in Nederland woont en niet de Nederlandse nationaliteit heeft.
  • Tweede paspoort, voor als u vaak naar het buitenland reist. Meer informatie staat op de website van de Rijksoverheid "Kan ik een 2e Nederlands paspoort aanvragen?"

Is uw Nederlandse paspoort gestolen of verloren? Meld de vermissing dan zo snel mogelijk bij de gemeente. Maak hiervoor een afspraak. Tijdens de afspraak stelt de ambtenaar samen met u een verklaring van vermissing op. Daarin legt u uit hoe u het oude document bent kwijtgeraakt.

Nadat uw identiteit is vastgesteld, kunt u in de meeste gevallen direct een nieuw document aanvragen en betalen. Neem daarvoor uw eventuele andere identiteitsdocumenten (Nederlands rijbewijs, paspoort of identiteitskaart) mee.

Bezit u geen ander reisdocument én is uw vermiste document afgegeven in een andere gemeente? Neemt u dan contact op met de afdeling Publiekszaken en Veiligheid voordat u naar het gemeentehuis komt.

In dit geval kunt u pas een nieuw reisdocument aanvragen op het moment dat wij het aanvraagformulier van uw vermiste reisdocument uit de andere gemeente hebben opgevraagd en ontvangen. Is uw vorige reisdocument afgegeven in de gemeente Tynaarlo? Dan kunt u meteen een nieuwe aanvraag doen.

Een gevonden paspoort moet volgens de wet worden vernietigd en mag dus niet teruggegeven worden aan de houder. Als het vermiste paspoort alsnog wordt teruggevonden, moet hij worden ingeleverd bij de gemeente.

In de meeste gevallen kunt u uw nieuwe paspoort na 5 werkdagen ophalen.

Het is mogelijk om het paspoort sneller in uw bezit te krijgen door middel van een spoedprocedure. Als uw aanvraag voor 15.30 uur is ingediend, kunt u uw paspoort in de meeste gevallen de eerstvolgende werkdag na 10.00 uur ophalen. Aan een spoedprocedure zijn extra kosten verbonden. Duurt ook de spoedprocedure te lang, dan kunt u proberen bij de marechaussee een nooddocument aan te vragen. Voor informatie over een nooddocument kunt u kijken op de website van Ministerie van Defensie "Aanvragen noodpaspoort"

U kunt uw document tijdens de openingstijden van het gemeentehuis persoonlijk afhalen. Ook baby's en minderjarige kinderen moeten persoonlijk aanwezig zijn voor het afhalen van hun document. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken. Bij aankomst in het gemeentehuis dient u zich te melden bij de servicebalie.

U moet uw document binnen drie maanden ophalen. Als u dat niet doet, vervalt uw document. U moet dan opnieuw een aanvraag indienen en ook opnieuw betalen voor uw document.

Ook handig

  1. Reisdocument Toestemming - Verklaring geen bezwaar (pdf, 24.59 KB)
  2. Eisen aan de pasfoto